Montessori vzdělávací programy, v České republice určené pro žáky od 12 do 20 let, spojují klasickou výuku s praktickými činnostmi. Tento unikátní přístup pomáhá dětem a dospívajícím získat sebedůvěru a učí je dovednostem potřebným pro úspěšný a naplňující život.
Montessori je mezinárodní pedagogika, která není jen pro starší děti, ale podporuje rozvoj dětí od narození až do dospělosti. Tato metoda rozvíjí u dětí samostatnost a zodpovědnost.
Učitelé (v Montessori označovaní jako průvodci) pozorně sledují každého studenta a nabízejí mu aktivity přizpůsobené jeho potřebám a zájmům. Tímto způsobem se může každé dítě rozvíjet v oblastech, které ho nejvíce zajímají.
Připravené prostředí
Třídy jsou navrženy tak, aby podporovaly samostatnost, zvídavost a přirozenou touhu dětí poznávat okolní svět.
Montessori vzdělávacímateriály
Speciálně navržené Montessori pomůcky podněcují děti k objevování a učení prostřednictvím hry a praktických činností.
Věkově smíšené třídy
Třídy spojují děti různých věkových skupin. Výhodou tohoto uspořádání je rozvoj sociálních vztahů a empatie.
Sebereflexe a sebehodnocení
Učíme děti, jak posuzovat svou práci. To je důležité pro rozvoj zodpovědnosti a sebepoznání.
Role učitele jako průvodce
Učitelé v Montessori vzdělávání nejsou jen "přednášejícími", ale průvodci, kteří podporují zvídavost dětí a vedou je k samostatnému objevování.
Aktivní zapojení rodičů
Rodiče se mohou aktivně zapojit do tvorby učebních pomůcek a spolu s učiteli a dětmi řeší vše společně jako tým. Proto se i třídní schůzky se konají ve třech – rodič, učitel a žák.
Respekt k přirozenému vývoji dítěte
Zaměřujeme se na podporu dětí ve všech oblastech jejich vývoje – od fyzického až po emoční a respektujeme jejich tempo. Prostor pro svůj růst tu mají jak děti, které se učí rychleji, tak děti s pomalejším pracovním tempem.
Jak probíhá výuka v Montessori třídě
Děti se samy rozhodují, co se chtějí učit, a učitel jako průvodce jim nabízí aktivity vhodné pro jejich věk. Děti pracují ve skupinách i samostatně, aby objevovaly okolní svět, prohlubovaly své znalosti a rozvíjely své schopnosti.
Děti mají dostatek času na soustředěnou práci, protože ve škole nezvoní a výuka probíhá ve dvou 90minutových blocích. Mezi nimi je 30minutová pauza.
Kdo byla Maria Montessori?
V roce 1907 založila Maria Montessori, italská lékařka a antropoložka, v Římě svou první třídu pro děti. Tato třída si brzy získala světovou pozornost díky překvapivým úspěchům dětí, které se začaly samy učit a rozvíjet bez přímého nátlaku dospělých.
Inspirace tímto úspěchem vedla v posledních sto letech pedagogy po celém světě k pozorování a studování dětí. Na základě svých výzkumů pak navrhovali učební materiály a prostředí pečlivě přizpůsobené jejich potřebám a zájmům.
Montessori vzdělání na gymnáziu Heřmánek
Nabízíme plnohodnotné Montessori prostředí pro žáky 2. stupně a střední školy, a to i pro děti bez předchozích Montessori zkušeností. Po ně máme připravený adaptační program.
Žáci prvního stupně mohou navštěvovat Montessori ZŠ Heřmánek, studenti od 6. třídy do maturity se vzdělávají v našem programu Teen.
Naše škola dodržuje požadavky českého vzdělávacího systému, aby děti získaly znalosti potřebné pro plynulý přechod na další typy škol. Zároveň je ale kombinujeme sMontessori principy – děti si samostatně vybírají činnosti a podporujeme jejich soustředění, zapojení a spolupráci ve třídě.
Montessori programy na Heřmánku
Naše vzdělávací programy jsou založeny na respektování potřeb a zájmů každého studenta a na propojení vzdělání s praxí.
Kromě vzdělání se zaměřujeme i na podporu sociálního a emocionálního rozvoje, které jsou nezbytné pro vytváření zdravých vztahů a budování sebevědomí.
Podporujeme zapojení studentů do školní komunity prostřednictvím různých projektů. Díky tomu získají děti už ve škole zkušenosti s reálným světem (projekt školní farmy, komunitního kurníku, pěstování rostlin, školního vaření a Erasmus).
Do našeho programu pravidelně zařazujeme nejnovější vzdělávací metody a technologie, aby vzdělání u nás připravovalo studenty na skutečný život.
Naši učitelé jsou zároveň průvodci a mentoři, kteří podporují studenty v jejich individuálním rozvoji. Vedou děti k samostatnosti, kreativitě a odpovědnosti, tedy schopnostem klíčovým pro život.
Náš tým čerpá z bohatých zkušeností a znalostí Montessori pedagogiky, aby poskytl studentům to nejlepší možné vzdělávací prostředí. Na tvorbě Montessori programu spolupracuje na naší škole tým vedený Mgr. Mirkou Adamcovou v těsné spolupráci s Kateřinou Machovou a Ing. Olgou Černou.